Vragen en antwoorden
Financieel
Wanneer gaat de koop van het pand definitief door?
– De subsidie door de provincie onvoorwaardelijk is toegekend;
– De hypotheek is verleend;
– Alle certificaten zijn verkocht;
– Het geld voorafgaand aan de eigendomsoverdracht is gestort op de rekening van de notaris.
Wat bepaalt de hoogte van de koopprijs?
Waarom is er gekozen voor een hypotheek?
Wat gebeurt er als niet alle certificaten worden verkocht?
Wat is de huurprijs?
Overzicht tarieven.
Wordt de huur jaarlijks aangepast?
Maakt de Stichting winst?
Moet de Stichting Vennootschapsbelasting betalen?
Certificaten
Waarom zou ik een certificaat kopen?
Wat zijn mijn risico’s?
Wordt het rendement van 5% gegarandeerd?
Is goedkeuring nodig van de Autoriteit Financiële Diensten (AFM)?
Kan ik een certificaat schenken aan mijn kinderen?
Kan ik mijn certificaat verkopen aan anderen?
Wij kunnen je helpen bij de verkoop. We kunnen de certificaten aanbieden aan de andere certificaathouders. Als iemand belangstelling heeft voor een certificaat leggen we dat vast in een register en kunnen wij ze benaderen als je een certificaat wil verkopen. We zullen het ook actief kenbaar maken aan de certificaathouders als iemand aangeeft dat hij een certificaat wil kopen. We kunnen ons netwerk benaderen en gebruik maken van onze website en Social Media inzetten. Dan moet het lukken!
Kan ik straks mijn certificaat weer verkopen aan het Bestuur?
Het Bestuur kan zelfstandig geen certificaten inkopen. Zij beheert de gelden van de huurders, de bank, de provincie en de certificaathouders. Dat geld moet besteed worden aan exploitatie en onderhoud van het pand, de rente en aflossing van de hypotheek, het afgesproken rendement voor certificaathouders en de ondersteuning van maatschappelijke projecten.
In opdracht van de certificaathouders kan het Bestuur wel (delen van) certificaten inkopen. Bijvoorbeeld als meerdere certificaathouders ten laste van hun jaarlijkse uitkering extra certificaten willen kopen. Het Bestuur wil dat faciliteren. In de algemene vergadering van certificaathouders kan een deel van de certificaathouders besluiten de jaarlijkse uitkering te reserveren voor de aankoop van certificaten. In de administratie zal worden vastgelegd dat iemand die dan 5% rendement afstaat voor de aankoop van een certificaat, na de aankoop 1,05 certificaat bezit. Dat heeft daarna gevolgen voor het uit te keren dividend. Na vier jaar heeft iemand met vijf certificaten dan één extra certificaat in zijn bezit. Een mooie investering in de groei van het eigen vermogen en het jaarlijks te ontvangen rendement (na de extra investering).
Wat als ik nu mijn certificaat gedwongen moet verkopen?
Als het pand verkocht wordt, krijg ik dan mijn geld terug?
Wat betekent de aankoop van een certificaat fiscaal?
- Voor de inkomstenbelasting (box 3 vermogen) doet het niets, ook al verlaagt het je banksaldo je bent toch altijd verplicht ook aandelen, uitstaande leningen, certificaten e.d. aan te geven als vermogen in box 3;
- Het bedrag van € 5.000 is onder de schenkingsgrens voor je kinderen, dit betekent dat er geen schenkbelasting betaald hoeft te worden;
- Let wel op: als je deze schenking aan een minderjarig kind doet en dit bedrag komt dan op de bankrekening van je kind te staan, dan telt dit ook weer mee voor het eigen box 3 vermogen omdat daar het vermogen van de minderjarige kinderen bijgeteld dient te worden;
- De vermogensgrens vrijstelling van box 3 ligt per 1-1-2019 op € 30.000 per persoon;
- Op het te ontvangen rendement per jaar van de certificaten wordt dividendbelasting ingehouden, deze ingehouden dividendbelasting kan bij de inkomstenbelasting weer teruggehaald worden.
Verhuur ruimtes
Kan ik ook een ruimte huren?
De ruimte op de bovenverdieping is pas te huren na verbouwing, dus eind 2019.
Wie mogen gebruik maken van de bovenverdieping?
Kan ik gratis gebruik maken van de ruimte?
Wanneer is het pand geopend?
Is er ook een receptie en een bar of restaurant?
De Verbouwing
Wat gaan jullie verbouwen?
We gaan het dak en de ramen isoleren (energiebesparende maatregelen).
De toegang naar de bovenverdieping wordt beter mogelijk gemaakt, ook voor gehandicapten. Er komt een nieuwe ingang, een lift en een invalidentoilet (verbeteren toegankelijkheid).
De bovenverdieping wordt helemaal opnieuw ingericht, er komt een dakkapel over de gehele lengte van het gebouw en er komen vergader- en kantoorruimtes. Bekijk de begroting of de tekening van de bovenverdieping.
Wat zijn de bouwkundige kosten?
Wat betekent toegangsverbetering?
De bovenverdieping wordt toegankelijk gemaakt voor gehandicapten. Er komt een aparte trap met lift naar en er komt een invalidentoilet.
Is het pand energiezuinig?
Wat gebeurt er met bovenverdieping?
Wie gaat de verbouwing uitvoeren?
GEEF ONS DE RUIMTE
Contact
Bezoekadres
Op dinsdag en vrijdag:
Groeneweg 12 (eerste verdieping voormalige Ursulaschool)
6871 DD Renkum